मोहन गोले तामाङ
अध्यक्ष, नेपाल तामाङ घेदुङ
राष्ट्रिय मुक्ति आन्दोलनका महानायक गोरेबहादुर खपाङ्गीमगर ज्यूको २०७७ भदौ ११ गते चौथो स्मृति दिवसको अवसरमा रेडियो हिमालयले आयोजना गरेको बहस कार्यक्रममा सहभागिता जनाएँ । यसैगरी गोरेबहादुर खपाङ्गी फाउण्डेसनले आयोजना गरेको खपाङ्गी स्मृति भर्चुअल कार्यक्रममा बक्ताको रुपमा सहभागिता जनाउने अवसर पनि मिल्यो । यस अवसरमा दुवै कार्यक्रममा ब्यक्त गरेको मेरो विचारलाई संक्षेपमा यसरी प्रस्तुत गरेको छु । यो मेरो नितान्त निजी विचार हो ।
खपाङ्गीसँगको भेटघाट ः
उत्पीडित समुदायको महान् गुरु गोरेबहादुर खपाङ्गीमगरको जन्मभूमि उदयपुर जिल्लाको साविक थाक्ले गाउँ मेरै पुख्र्यौली गाउँ बर्रेबाट करिब ३ घण्टा पैदल दुरीमा रहेको पर्दछ । उहाँले म जवानी नहुँदै आफ्नो जन्मगाउँ थाक्ले छोड्नुभएको कारणले मेरो त्यतिबेला उहाँसँग भेट हुन सकेन । तर २०४६ सालको परिवर्तनपछि लगत्तै उहाँले उत्पीडित जनताको पक्षमा जुन आवाजहरु बुलन्द गर्न थाल्नु भयो । त्यसपछि म अनायसै उहाँको विचारसँग नजिकिए । म खपाङ्गी उपस्थित भएको हरेक कार्यक्रम प्रायः छुटाउदिनथे । यसैक्रममा नेपाल मगर संघ उदयपुरले २०६५ सालतिर गाईघाटमा खपाङ्गीलाई नै प्रमूख प्रशिक्षकको रुपमा आमन्त्रण गरी एउटा प्रशिक्षण कार्यक्रमको आयोजना ग¥यो । त्यसपछि भने मेरो उहाँसँग ब्यक्तिगत निकटता बढ्यो । उहाँको त्यसबेलाको प्रशिक्षणबाट म प्रभावित भएँ । अहिले पनि खपाङ्गीकै विचारधारालाई आधार बनाएर विभिन्न ठाउँमा आदिवासी जनजाति समुदायलाई प्रशिक्षण दिने गरेको छु । त्यसपछि उहाँसँग दुई, तीन पटक मेरो काठमाडौंमा जाँदा भेट भयो । उहाँ मलाई दिएको ठीक समयमा भेट गर्न आउनु हुन्थ्यो । हरेक भेटमा उहाँ र म २, ३ कपसम्म चिया पिउथ्यौ र त्यसक्रममा उहाँ निरन्तर बोलिरहनु हुन्थ्यो भने म कापी र कलम बोकेर उहाँले बोल्नु भएको मुख्य मुख्य भनाईहरुलाई डायरीमा टिपिरहन्थे । अझैपनि मेरो पुरानो डायरीमा उहाँले बोल्नु भएको कुराहरु सुरक्षित रहेको छ । मेरो जीवनमा राजनीतिक र सामाजिक रुपले सबैभन्दा बढी प्रभावित बनाउने ब्यक्ति गोरेबहादुर खपाङ्गी नै हुनुहुन्छ । उहाँसँग भेट नभएको भए शायद आज म सामाजिक आन्दोलनको नेतृत्व गरेर यहाँसम्म आईपुग्न सम्भव थिएन । अहिलेसम्म पनि उहाँकै प्रेरणादायी विचारबाट प्रभावित भएर आफ्नो जीवन उत्पीडित समुदायको लागि घोट्दै आएको छु ।
खपाङ्गीलाई किन सम्झने ः
गोरेबहादुर खपाङ्गी उत्पीडित समुदायको एउटा राजनीतिक आवाजको प्रतिनिधित्व गर्ने उच्च पात्र हुनुहुन्थ्यो । उहाँ ग्रामिण जनताको चेतना जागृत गर्ने अग्रज नेता हुनुहुन्थ्यो । उहाँ परिवारको खुशी, चाहनालाई त्यागेर समस्त उत्पीडित समुदायको हितमा समर्पित ब्यक्ति हुनुहुन्थ्यो । उहाँसँग निम्न स्तरको गरीब, दुःखी ग्रामिण जनतालाई बुझाउन सक्ने र एकल जातिवादको विरुद्ध खरो रुपमा उत्रन सक्ने जादुमयी भाषण र प्रशिक्षण कला थियो । उहाँ जातीय जनसंख्याको आधारमा सबै जाति, जातको समानुपातिक प्रतिनिधित्व भएमा मात्र यो देशमा समतामूलक समाज निर्माण भई मुलुकको विकास हुनेमा विश्वास गर्नुहुन्थ्यो । उहाँले कहिल्यै पनि हिंसात्मक क्रान्तिलाई प्रश्रय दिनुभएन । उहाँ जहिले पनि शान्तिपूर्ण आन्दोलनको पक्षमा उभिनु हुन्थ्यो । गोरेबहादुर खपाङ्गीले फैलाएको राजनीतिक चेतनाको जगमाथि टेकेर माओवादीले १० बर्ष जनयुद्ध सञ्चालन ग¥यो । यहाँ सामान एउटाले बनायो तर त्यसलाई बेचेर अर्कैले नाफा कमायो । बाली एउटाले लगायो तर त्यसको फसल अर्कैले काट्यो । त्यसैले खपाङ्गी एउटा युगले जन्माएको नेता हो, जो च्याउँ उम्रे जसरी पानी पर्नासाथ उम्रिदैन ।
यसर्थ, उहाँ युगौयुगसम्म सम्झिरहनु लायक महान् ब्यक्तित्व हुनुहुन्छ । उहाँको अभावमा आज आदिवासी जनजाति आन्दोलन बिटोलिएको छ । अहिले देख्नसक्छै कि हाम्रो आन्दोलन प्रतिक्रियात्मक अवस्थामा सीमित भएको छ । राज्यले क्रिया गर्छ, हामी प्रतिक्रिया मात्र ब्यक्त गर्ने भएका छौ । जस्तोः राज्यले विदा कटौती ग¥यो, हामीले तीन महिना आन्दोलन गरेर प्रतिक्रिया ब्यक्त ग¥यौ । राज्यले आरक्षण खोस्यो, हामीले चार महिना आन्दोलन गरेर प्रतिक्रिया ब्यक्त ग¥र्यौ । पहिचान खोसिएकोमा पनि त्यस्तै प्रतिक्रिया मात्र ब्यक्त ग¥यौ । तर गोरेबहादुर खपाङ्गीले सर्धै सिर्जनात्मक आन्दोलन गर्नुहुन्थ्यो । क्रान्तिमा उहाँ नविनता ल्याउनु हुन्थ्यो । उहाँलाई शान्तिपूर्ण ढंगबाट जनतालाई जागृत गरेर समतामूलक समाज निर्माण गर्न सकिन्छ भन्नेमा दृढ विश्वास थियो । यसर्थ, खपाङ्गीले एउटा क्रान्तिको सम्भावनाको ढोका खोल्नु भएको थियो तर उहाँको निधनपछि अहिले त्यो ढोका थुनिएको अवस्थामा देख्न सकिन्छ ।
खपाङ्गीमाथि लागेको टीका आरोप ः
खपाङ्गी पूर्व राजा ज्ञानेन्द्रको प्रत्यक्ष शासन कालमा मन्त्री बन्नु भयो । मन्त्री बने लगत्तै हिन्दू समुदायको दशैं पर्व आयो । त्यसबेलाको आम प्रचलन अनुसार विजयदशमीको दिन सबै मन्त्रीले राजाको हातबाट अनिवार्य टीका लगाउनै पथ्र्यो । त्यो हिन्दू राष्ट्रध्यक्षको पर्वप्रतिको सम्मान थियो । उहाँले पनि राजाको हातबाट टीका ग्रहण गर्नुभयो । यसैलाई विरोधीहरुले खपाङ्गीलाई सिध्याउने अस्त्रको रुपमा प्रयोग गरे । उनीहरुको लागि यो ठूलो मसला बन्यो । यसपछि आफूलाई ठूला मानवअधिकारवादी र नागरिक आन्दोलनका अगुवा भन्नेहरुले विभिन्न लेख नै लेखेर खपाङ्गीको धुवाँदार विरोध गरे । आदिवासी जनजातिहरुले समेत कान नसमाति कागको पछि दौडेर खपाङ्गीको विरोधमा लागे । यतिसम्म कि कतिपयले त पुनः टीका नै लगाउन थालेको पनि सुनियो । वास्तवमा यो विरोध खपाङ्गीको राजनीतिक आवाजदेखि तर्सिएका मुठिभर अभिजात वर्गको ठूलो षडयन्त्रबाट आएको थियो । जसलाई जनजातिहरुले बुझेनन् । दशैंको टीका उनीहरुको लागि एउटा निहुँ मात्र थियो । खासगरी खपाङ्गीको राजनीतिक आवाजलाई सिध्याउन कुनै प्रकारको निहुँ खोजिरहेका वर्गको लागि यो एउटा उपयुक्त अवसर थियो । जसलाई उनीहरुले भरपुर प्रयोग गरे । पूर्व राजा ज्ञानेन्द्रको हातबाट टीका लगाउने मात्र होइन, प्रधानमन्त्रीमा नियुक्ति गरियोस् भनेर दरबारमा विन्तीपत्र हाल्नेदेखि दाम चढाउने नेताहरु आज राज्यसत्ताको केन्द्रविन्दूमा छन् । उनीहरु ठूला गणतन्त्रवादीको रुपमा चिनिएका छन् तर खपाङ्गीले जहाँ जाँदा पनि यसैको जवाफ दिइरहनु प¥यो । उहाँलाई यसरी लखेटिरहनु भनेको यो विचारलाई सिध्याउने समूहको बर्षौदेखिको षडयन्त्रबाट आएको थियो । तर उहाँ मन्त्री बनेर उहाँकै पहलमा बर्षौदेखि लादिएको शास्त्रीय संस्कृत भाषालाई शिक्षा मन्त्री देवीप्रसाद ओझाको पालामा खारेज गरेको त्यो ऐतिहासिक उपलब्धिको कसैले चर्चा गर्दैनन् ।
खपाङ्गी साझा नेता ः
खपाङ्गी सबै उत्पीडित समुदायका साझा नेता हुन् । कतिपयले गोरेबहादुर खपाङ्गीलाई मगरको मात्र नेता हुन् । जनजातिको मात्र नेता हुन् भन्ने गर्छन् तर खपाङ्गीलाई एउटा जाति, एउटा समुदायको मात्रै नेताको रुपमा बुझ्यौ भने उहाँमाथि ठूलो अन्याय हुनेछ । उहाँको विचारले सबैखाले उत्पीडनको विरुद्धमा धावा बोल्ने हुँदा कतिपय सन्दर्भमा त्यस्तो लाग्न गएको मात्र हो । तर उहाँले जनजाति, दलित, मधेशी, मुस्लिम, खस, आर्य समेत सबैको पक्षमा बोल्नु हुन्थ्यो । उहाँलाई ब्राम्हाणवादबाट थिचिएका समस्त उत्पीडित जनताको अन्तर्राष्ट्रिय नेताको रुपमा चिन्न सकिन्छ । जसको विचारलाई कुनै देशको सीमानाभित्र छेकेर राख्न सकिदैन । जसको विचार एउटा जाति, एउटा समूहभित्र खुम्चिएर पनि बस्न सक्दैन ।
खपाङ्गी एक दार्शनिक हून् ः
खपाङ्गीले आफ्नो जीवनकालमा ब्यक्त गरेका विचारहरु एउटा दर्शन हो । उहाँले उत्पीडित समुदायको मुक्तिको लागि ब्यक्त गरेका नवीन विचारहरुले उहाँलाई एक दार्शनिकको रुपमा चिन्न सकिन्छ । त्यसैले उहाँको विचारलाई दर्शनको रुपमा विकास गरौ । जसरी कार्ल माक्र्सले लेख्न बाँकी राखेको अपुरो पुँजी ग्रन्थलाई उसको साथी एंगेल्सले पुरा गरे । नत्र माक्र्स सर्वहारा वर्गका महान गुरुको रुपमा पुज्य हुन सक्दैनथे । माक्र्सलाई साँच्चै माक्र्स बनाउने काम उनका सहयात्री एंगेल्सले गरेका कारण उनी चिनिएका हुन् । बुद्ध पनि आफ्नो जीवनकालमै बुद्ध बनेका होइनन् । उनको ब्यक्त विचारलाई ग्रन्थको रुपमा पछिका अनुयायीहरुले प्रकाशन गर्दै जाँदा बुद्ध संसारका पुज्य भएका हुन् ।
त्यसैले खपाङ्गी विचारलाई पनि ग्रन्थको रुपमा दस्तावेजीकरण गर्न सकेको खण्डमा त्यसले एउटा उत्पीडित जनताको मुक्तिको मार्ग दर्शनको रुपमा आकार लिनेछ र यसले ढिलोचाँडो एउटा क्रान्ति गर्ने निश्चित छ । किनकि खपाङ्गी विचार आफैमा एउटा क्रान्ति हो । जुन क्रान्ति उहाँको जीवनकालमा सम्भव भएन । त्यसलाई दस्तावेजीकरण गरेको खण्डमा आउने दिनमा त्यसले एउटा क्रान्ति गर्नेछ र तमाम उत्पीडन भोगिरहेका समुदायले मुक्तिको सास फेर्नेछन् । नत्र खपाङ्गी विचार एउटा प्रवृतिको रुपमा विसर्जन हुन बाध्य बन्नेछ । खपाङ्गीको त्यो आगो ओकल्ने दर्बिलो आवाज त अब सुन्न सम्भव छैन किनकि उहाँको भौतिक शरीर यो लोकबाट विलिन भइसकेको छ । तर उहाँको विचार गाउँको दुरदराजसम्म यत्र, तत्र, सर्वत्र छरिएर रहेका छन् । यसलाई टिपेर दस्तावेजीकरण गर्ने प्रक्रियामा लाग्नु नै उहाँप्रतिको सच्चा सम्मान हुनेछ । धन्यवाद ।
(स्व. गोरे बहादुर खपाङ्गी फाउण्डेशन द्वारा चौंथो स्मृति दिवसमा बिषेश बक्ताको रुपमा तामाङ्गले दिनु भएको मन्तब्यको पूर्ण पाठ)